Tel: 797-031-769

Kompulsywne objadanie się – zaburzenie odżywiania?

W ostatnich latach kompulsywne objadanie się, czyli nadmierne jedzenie w krótkim czasie, stało się coraz powszechniej występującym zaburzeniem odżywiania. W rzeczywistości jest to bardziej skomplikowane niż tylko objadanie się. Kompulsywne objadanie jest zaburzeniem behawioralnym, które może mieć wpływ na każdego, ale jest szczególnie powszechne wśród kobiet.

Kompulsywne jedzenie jest często mylone z bulimią, ponieważ obie choroby mają podobne objawy. Jednak istnieją pewne kluczowe różnice. Bulimia jest zaburzeniem odżywiania, które objawia się napadami głodu i potrzebą jedzenia dużych ilości jedzenia w krótkim czasie.

Następnie osoba cierpiąca na bulimię może doświadczać wymiotów, stosować środki przeczyszczające lub stosować inne metody, aby uniknąć przybierania na wadze. Kompulsywne objadanie się jest podobne, ale nie pojawiają się zachowania kompensacyjne.

Kompulsywne jedzenie, to choroba odżywiania się, która charakteryzuje się nadmiernym i częstym spożywaniem dużych ilości jedzenia, któremu towarzyszy silny wstyd i poczucie winy. Osoby cierpiące na tę chorobę mają tendencję do przejadanie się w krótkim czasie (np. w ciągu godziny).

Spożywanie nadmiernych ilości jedzenia – kompulsywne objadanie się jest poważną chorobą, która może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, takich jak anemia, problemy z układem pokarmowym, a nawet śmierć w wyniku skutków zaburzenia. Choroba ta często dotyka osoby młode, kobiety i osoby ze starej grupy wiekowej. Według badań, kompulsywne objadanie się dotyka od 2 do 5% populacji.

Poważne skutki zdrowotne kompulsywnego objadania się mogą obejmować:

1.    Anemię

2.    Problemy trawienne, takie jak wrzody żołądka lub dwunastnicy, choroba Refluksowa Przełyku (ang. GERD)

3.    Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i cukrzycę typu 2

4.    Nadciśnienie i problemy z sercem

5.    Zespół nerczycowy

6.    Osteoporozę

7.    Zaburzenia snu

8.    Problemy ze wzrokiem

9.    Zaburzenia depresyjne i lękowe

Niektóre z tych powikłań mogą być śmiertelne. Dlatego też, konieczna jest szybka i skuteczna terapia, jeśli podejrzewasz u siebie kompulsywne objadanie się.

kompulsywne objadanie się

Czym są zachowania kompulsywne?

Zachowania kompulsywne to takie, które są wykonywane przez osobę pomimo silnego pragnienia ich zaniechania. Są one często powtarzane i mogą być wykonywane przez długi czas. Zachowania kompulsywne nie są racjonalne i nie mają sensu, ale osoba cierpiąca na taką chorobę ma trudności z ich zaniechaniem.

Kiedy pojawiają się napady?

Osoby cierpiące na kompulsywne objadanie się mają tendencję do spożywania dużych ilości jedzenia w krótkim czasie i czują się przy tym bardzo niekomfortowo. Napady mogą pojawiać się kilka razy w tygodniu lub nawet codziennie. Osoba może doświadczać silnego uczucia głodu przed napadem lub też po prostu spożywać jedzenie, nawet jeśli nie jest głodna. Napady mogą trwać od kilku minut do nawet kilku godzin.

Osoba cierpiąca na napady kompulsywnego objadania, może spożywać jedzenie w bardzo szybkim tempie, a nawet jeśli jest pełna, to nadal będzie chciała jeść. Może ona też jeść jedzenie, które jest dla niej szkodliwe, takie jak fast-foody lub żywność o wysokiej zawartości tłuszczu i cukru. Osoba może jeść w miejscach publicznych, nawet jeśli jest to dla niej bardzo krępujące. Co wynika z niekontrolowanej potrzeby jedzenia i brakiem możliwości do powstrzymania napadu. Osobom zmagającym się z kompulsywnym objadaniem często towarzyszy uczucie wstrętu do siebie, przygnębienia lub poczucie winy po przejedzeniu się.

Jakie są przyczyny kompulsywnego objadania się?

Do kompulsywnego objadania się dochodzi najczęściej w sytuacjach przeciążenia organizmu. Osoby, które mają dużo obowiązków, pracy, a ich myśli są ciągle zaabsorbowane trudnymi wydarzeniami lub emocjami tracą zdolności do samokontroli. Szukają szybkiego i prostego rozwiązania, które zmniejszy ich napięcie u ukoi nerwy. Wtedy może pojawić się napad objadania.

Co powoduje objadanie się?

Objadanie się może być spowodowane wieloma czynnikami. Niektóre z nich to:

Stres

osoby cierpiące na kompulsywne objadanie się mogą spożywać więcej jedzenia w stresujących sytuacjach. Jedzenie będzie stanowiło dla nich sposób na rozładowanie napięcia i przyniesienie ulgi.

Samotność

ludzie, narażeni na trudne emocje, które czują się samotne lub odrzucone mogą próbować zapełnić tę pustkę jedzeniem.

Nudności

osoby, które mają nudne i monotonne życie mogą szukać w jedzeniu chwili ulgi.

Niedobór snu

Zbyt krótki lub zły jakościowo sen może zwiększyć apetyt i ilość zjadanych kalorii nawet o 30%

kompulsywne objadanie się

Jakie są objawy kompulsywnego objadania się?

Objawy kompulsywnego objadania się mogą się różnić w zależności od osoby. Niektóre z objawów mogą obejmować:

1.    Nadmierne i częste spożywanie dużych ilości jedzenia w krótkim czasie.

2.    Silny wstyd i poczucie winy po spożyciu jedzenia.

3.    Podejmowanie działań, aby zapobiec przytyciu (np. stosowanie środków przeczyszczających, głodzenie się lub podejmowanie intensywnych ćwiczeń).

4.    Poczucie, że nie można kontrolować swojego jedzenia.

5.    Czynniki psychologiczne.

6.    Unikanie spotkań towarzyskich lub innych sytuacji, w których trzeba będzie jeść.

kompulsywne objadanie się

Czy cierpię na kompulsywne jedzenie?

Jeśli doświadczasz objawów kompulsywnego objadania się, skonsultuj się z lekarzem lub psychologiem. Lekarz może przeprowadzić badania, aby wykluczyć inne schorzenia, które mogą powodować te objawy i pomóc pokonać objadanie.

Psycholog może przeprowadzić diagnostykę kompulsywnego objadania się na podstawie objawów, które opisałaś. Diagnostyka ta jest bardzo ważna, ponieważ może ona pomóc lekarzowi w doborze odpowiedniej leczenia.

Jakie są leczenia kompulsywnego objadania się?

Leczenia związane z kompulsywnym jedzeniem, może obejmować terapię behawioralną, terapię farmakologiczną lub obie te metody. Terapia behawioralna może pomóc osobie cierpiącej na tę chorobę w nauczeniu się nowych sposobów radzenia sobie ze swoimi napadami. Terapia farmakologiczna może pomóc w złagodzeniu objawów, takich jak depresja i lęk.

Kompulsywne objadanie się jest poważną chorobą, która może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Dlatego też, jeśli podejrzewasz u siebie tę chorobę, konieczna jest szybka i skuteczna terapia.

Jak pokonać występowanie napadów objadania się?

Najważniejsze jest, aby udać się do lekarza lub specjalisty, który może zdiagnozować chorobę i zalecić odpowiednią terapię. W leczeniu kompulsywnego objadania się stosuje się zarówno terapię farmakologiczną, jak i behawioralną. Leki stosowane w leczeniu kompulsywnego objadania się mogą obejmować:

1.    Antydepresanty, takie jak fluoksetyna (Prozac), sertralina (Zoloft) lub bupropion (Wellbutrin)

2.    Leki przeciwlękowe, takie jak alprazolam (Xanax) lub diazepam (Valium)

3.    Leki przeciwpsychotyczne, takie jak olanzapina (Zyprexa)

4.    Terapia behawioralna może obejmować:

  • Terapię indywidualną
  • Grupowe leczenie odżywiania się
  • Trening umiejętności społecznych
  • Leczenie rodzinne

Terapię behawioralną nastawioną na zmianę sposobu myślenia i postępowania

Pamiętaj, że kompulsywne objadanie się to poważna choroba, która wymaga leczenia. Jeśli podejrzewasz u siebie tę chorobę, skontaktuj się z lekarzem lub specjalistą w celu uzyskania pomocy.

Praktyczne porady na napady kompulsywnego objadania!

kompulsywne objadanie się

Kompulsywne objadanie się jest nieświadomie wyuczonym nawykiem, który jest sposobem na rozładowanie stresu. Aby poradzić sobie z kompulsywnym objadaniem się należy zastanowić się nad przyczyną stresu, napięcia, czy trudnych emocji.

Co możesz zrobić, gdy zmagasz się z napadami objadania się?

1. Nie przechodź na kolejną dietę. Wprowadzanie zmian i ograniczeń może nasilić tylko napięcie, co będzie wzmagało napady.

2. Zastanów się jakie sytuacje w ciągu dnia są dla Ciebie stresujące. Z niektórymi możesz sobie poradzić samodzielnie, np. gdy stresujesz się, że spóźnisz się do pracy możesz wstawać 15 minut wcześniej. Trudniejsze sytuacje i emocje możesz omówić na terapii, dzięki której nauczysz się rozładowywać napięcie i reagować na pojawiające się myśli.

3. Stwórz listę 10 alternatywnych zachowań, które możesz wykorzystać, gdy potrzebujesz zmniejszyć napięcie, poprawić nastrój, zrelaksować się.